Švihák lázeňský
Test Specialized Turbo Levo FSR Comp 2019
Ne nebojte, nebude to reportáž o lázeňských procedurách, a nebo studie vlivu elektrokol na kardiovaskulární systém. Tenhle název článku mě napadl přesně ve chvíli, když jsem sjížděl schody na promenádě Lázní Libverda. Právě sem, jsem se vydal testovat další e-bike Specialized Turbo Levo FSR Comp 2019. No a kde jinde potrápit tuhle trailovou raketu než na Singltreku pod Smrkem v krásných lesích Jizerských hor.
Značku Specialized asi není nutné představovat. Nejen jejich elektrokola si jdou vždy tak trochu vlastní cestou. Levo vychází z klasického modelu Stumpjumper. A když se kolem Vás nové Levo prožene, téměř je od sebe nerozeznáte. Dalším vybočením z mainstreamu je spojení se s výrobcem elektromotorů Brose, kteří jako jedni z prvních výrobců použili aplikaci do telefonu pro customizaci jízdních režimů. Takže si každý “naladí” jízdní projev dle svých preferencí.
Nové Levo, ano nové!
Proti loňskému modelu doznalo letošní Turbo Levo spoustu změn.
Přepracovaný je komplet rám, který vás na první pohled upoutá excentricky uloženým tlumičem jako u již zmiňovaného Stumpjumperu. Už tak relativně krátká zadní stavba byla ještě o 4 mm zkrácena. Střed je o 7,5 mm výš. Konkrétně 347,5mm. Úhel hlavy a další parametry jsou podobné jako loňského modelu. Další velkou novinkou je upgrade spodní rámové trubky. Nově se baterie zasouvá zespodu do rámu. Pro vyjmutí či vložení baterie je tedy nutné dát kolo na bok či ho úplně otočit kolama vzhůru. To je trochu nevýhoda, kterou vyvažuje fakt, že díky tomuto řešení je rám tužší. Navíc silueta spodní rámové trubky je užší a už skoro nerozeznatelná od klasického biku. Aretace baterie je jedním šroubem na inbus. Jednoduše zašroubujete dodávaným nářadíčkem SWAT.
Baterie je také nová. Užší a delší tak aby se vsunula do rámu. Kapacita u modelu Comp je 500Wh, ale Specialized u vyšších modelů Expert a S-works dodává baterie s exkluzivní kapacitou 700Wh.
Specialized pravděpodobně vyslyšel volání zákazníků a přesunul ukazatel kapacity z boku baterie na horní rámovou trubku. Osobně se mi tohle řešení moc nelíbilo, ale postupně jsem si na to zvykl a dokonce se mi to začalo líbit. I viditelnost v ostrém jarním slunci je úplně v pohodě. Tohle řešení je praktické a kromě stavu baterie vidíte i zvolený mód dopomoci. Specialized používá 3 módy ECO, TRAIL a TURBO. Jednotlivé stupně ovládáte nenápadným tlačítkem z řidítek. Nechybí zde také tlačítko pro pomoc při tlačení walk assist. A v případě kdy jedete třeba z kopce a nepotřebujete dopomoc motoru, je nově možné zapnout "stand by" režim. Poté zase tlačítkem + zase motor probudíte. Může se hodit třeba při delších sjezdech nebo trailech kdy nepotřebujete motor v akci.
Díky aplikaci Mission Control je možné si dopomoc kdykoliv a jakkoliv upravit dle vaší nálady nebo zvolené trasy. Nastavit si můžete procentuální pomoc a také okamžitý výkon motoru. Takže je opravdu jen na Vás jak si vaše Levo “natuníte”.
Další velkou změnou prošlo i srdce e-biku. Nový magneziový motor Specialized 2.1 Rx Trail tuned od německé firmy Brose. Letos zase trochu zhubnul, konkrétně o nějakých 400g a navíc je o 15% menší. Jeho nominální výkon je 250W a krouťák 90Nm. Jeho projev je příkladný, žádné trhání a chod je naprosto plynulý na všechny režimy. Je tedy o malinko hlučnější než předchozí generace, ale i tak je to asi nejtišší motor na trhu.
Tolik čísla a novinky. Projeví se změny i v terénu?
Na trailu.
Kde jinde tohle kolo potrápit, než na Singltreku pod Smrkem. Nejde ani tak o trápení, ale o srovnání. Byl jsem tady před čtrnácti dny na svém Levu (model 2018 pozn red.),
a tak mám čerstvé srovnání.
Začínám klasicky na základně odkud vyrážím po zelené směr Rapický okruh. Stoupám červeným trailem dál a Levo jede opravdu svižně. Je znát nárůst výkonu. Navíc je i jeden detail, který jsem ještě nezmínil. A to, že má Turbo Levo pro letošek 29 palcová kola. Kombinace motoru a devětadvacítek je v přímém směru opravdu bezkonkurenční. Přiznám se, ale bez mučení, že mi víc vyhovují 27,5 x 2,8 označené jako 6fattie. Tlusťošky jsou podle mě pohodlnější, trochu klidnější, ale zase nejsou tak agilní a obratné. U letošního modelu jsou také pláště Butcher Grid ale 29 x 2,6. Je znát malinko nervóznější chování. Ale myslím, že jde jen o zvyk a není to nic nepříjemného.
Po výšlapu Agónie mě čeká černý trail Okolo Měděnce. Tady se už chvilku jede svižně a tak je čas prověřit schopnosti testovaného e-biku. O 150 mm zdvihu se stará dobře známá vidlice RockShox Revelation a tlumič RockShox Deluxe RT. V tlumení jsem oproti starší generaci nepoznal větší rozdíly. Vše je velmi čitelné a nic vás nepříjemně nepřekvapí. Devětadvaceti palcová kola mají velkou prostupnost, a tak si s kořeny nebo kameny hravě poradí. Rozdíl proti loňské generaci je akorát znát v ještě větší hravosti. Do zatáček se tenhle e-bike vrhá na počkání a sebejistotou. Přijde mi že známé traily projíždím o chlup rychleji. Vše ale pěkně hbitě a pod kontrolou.
Zapomněl jsem zmínit ještě brzdy. Zde k žádné změně proti loňskému modelu nedošlo. O bezpečné zastavení se starají čtyřpístkové brzdy Sram Guide RE s 200 mm kotouči. Brzdění je čitelné a nezaznamenal jsem žádné problémy s vadnutím.
Řazení je přesné a má ho v režii Sram GX 1x11 s rozsahem 11 - 42 zubů. V kombinaci s převodníkem s 32 zuby je velmi dobře odstupňovaný.
Po rychlém občerstvení u Hubertky mě čeká nejhezčí část Singlu. Hejnický hřeben. Tuhle část mám fakt rád a proto se těším jak si jí vyzkouším na novém Levu.
Paráda! Spešl letí jak z praku. Proplétám se mezi stromy jako gepard (smích).
Tenhle e-bike test si opravdu užívám. Intenzivně vnímám každý metr stezky a chci aby ten trail nikdy neskončil.
Stojí za to?
Sedím na základně, líně lžičkou míchám kávu a přemýšlím. Mám strach, zda mě bude moje staré Levo ještě bavit.
Ze začátku jsem byl k novému Turbo Levu trochu skeptický, ale obavy se rozplynuly po pár metrech jizdy. Je vidět zase další skok kupředu. Jediné co bych asi vyměnil jsou 29 kola za 27,5 +. Ale ani to není velký problém, protože Specialized s touto možností počítal. Levo je totiž kompatibilní s oběma rozměry.
Jasně, Specialized Turbo Levo FSR Comp není nejlevnější. Poskytne vám však jiná technická řešení než konkurence. Jinou filozofii, ale také opravdu jedinečný zážitek z jízdy. A o to jde myslím především. Pokud chcete elektrokolo, které se vlastnostmi blíží “normálnímu” trail biku, neváhejte.
Galerie
SPECIFIKACE
Cena: 154 999 Kč
Rám: Specialized M5 Premium Aluminum, 29 Trail Geometry, plně integrovaná baterie, bovdeny vedeny rámem, 150mm zdvihy
Vidlice: RockShox Revelation Charger RC, 29" Boost™, zdvih 150mm
Tlumič: RockShox Deluxe RT w/ custom air valve, zdvih 150mm
Kliky s převodníkem: Praxis, 2D, custom offset, 165mm (za studena kované)
Přehazovačka: SRAM GX, long cage, 11-rychlostí
Řazení: SRAM S700, single-click lever
Kazeta: SRAM PG-1130, 11-rychlostí, 11-42t
Řetěz: KMC X11ET, 11-speed w/ Missing Link™
Brzdy: SRAM Guide RE, 4-pístkové, kotouče 200 mm
Zapletená kola: ráfky Roval Traverse 29, výplet DT Swiss Industry, přední náboj Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm, zadní náboj Specialized, sealed cartridge bearings, 12x148mm
Pláště: Butcher, GRID casing, GRIPTON®, 29x2.6
Představec: Specialized Trail, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
Řídítka: Specialized Trail, 780mm
Gripy: Specialized Sip Grip
Sedlovka: X-Fusion Manic - teleskopická, 34.9mm, 125mm (S), 150mm (M/XL)
Sedlo: Body Geometry Phenom Comp
Velikosti: S, M, L, XL
Motor: Specialized 2.1, custom Rx Trail-tuned motor, 250W
Baterie: Turbo M2-500, plně integrovaná, 500Wh
Displej: na rámu - 10-LED state of charge, 3-LED Ride Mode display
Maximální rychlost: 25 km/h
Nabíjení: až 1000 cyklů se zachováním minimálně 60 % původní kapacity
Doba nabíjení: až 3,5 hodiny (60 % kapacity za 1,5 hodiny)
Dojezd: neudává se
Kontakt na výrobce: www.specialized.com
Kontakt na prodejce: www.velo-centrum.cz
Comments