top of page
Obrázek autoraJakub Karlicek

Specialized Turbo Levo Expert 2021

Aktualizováno: 12. 8. 2021


Specialized Turbo Levo Expert 2021

Prolog

Tenhle článek neberte jako test nebo recenzi. Chci spíš popsat filozofii tohohle kola a podělit se o uživatelské zkušenosti.

Už jsou to 4 roky, co mě učarovalo Levo první generace. Psal se rok 2017 a byla to láska na první pohled. Tenkrát to byl modelový rok 2018 a jeden z první karbonových e-biků. Navíc ta barva - modrý chameleon..no posuďte sami :-)




Proč Specialized? Baví mě ta čistota. Nikde nic nepřekáží. Je to jako na "analogu" (neelektrickém kole pozn. autora). Nikde žádné displeje, velké jak tablet, trailová geometrie, obstojná hmotnost a tichý motor. Díky psaní blogu a i mé práci, mi rukama už pár e-biků prošlo. Tak nějaký přehled myslím mám. Ale zatím se nechystám změnit značku. Naopak se těším, až budu moct otestovat 3. generaci Leva, která je zase o kousek dál.


Turbo Levo Expert 2020

V roce 2019 jsem upgradoval o třídu výš a to modelem Expert Carbon 2020.

2. generace Leva má zcela nový rám, geometrii, 29 kola a nový magnesiový motor Brose.

Co však pro mě bylo nejdůležitější, byla větší kapacita baterie. U modelu Expert byla použita baterie o kapacitě 700 Wh. To znamená větší dojezd = víc zábavy. Nový rám a geometrie je na samostatný článek. Tady najdete test Leva MY 2019, kde jsou hlavní rozdíly popsány.




Zpátky do současnosti

Turbo Levo MY 2021 jsem pořídil vloni v září.

Upgrade z MY 2020 na 2021 byl opravdu jen kosmetický. Nová vidlice FOX 36 Performance Elite, větší řídítka 35 mm a řazení 1x12 Sram X01 s kazetou 10 - 52t. Tyhle převody se o něco víc hodí do kopců. A opravdu to bylo znát. V místech, kde jsem dřív přepínal už na vyšší přípomoc, jsem byl stále v režimu ECO a užíval si šlapáni.



No a samozřejmě si Specialized připravil, pro novou kolekci, nové barvičky. Na výběr je zelená (sage green - šalvěj z roku 2020) ale v lesku, pak modrá s přechodem do černé a pak šedý gunmetal v kombinaci s červenými logy. Já sáhnul po šedé. Moc se mi líbí. Barva se tváří pokaždé trochu jinak a není moc nápadná.


SWAT - schované nářadí v hlavové trubce

Co mě na tom kole baví je, že funguje jako celek. Jasně, na trhu je spousta levnějších e-biků s lepšími komponenty (tlumiče, brzdy, vidlice etc..), ale ten celek funguje prostě zatraceně dobře. V každé situaci se na něj můžu spolehnout. Pořád mě udivuje, co to kolo zvládne. Tam, kde já bych to už vzdal, tak si Levo bez problémů poradí. Jízdní vlastnosti jsou přesně takové, jaké si představuju od trailového e-biku. A hlavně zpracovani a ten design. Chápu, že vnímání krásy je individuální, ale mně se to kolo prostě líbí.



Trocha tuningu

Proti sérii jsem udělal pár kosmetických změn, aby mě to bavilo ještě trochu víc :-)

První, co jsem vyměnil, už na MY 2020, byla kola. Mám rám velikosti M a 29 kola mi nevyhovují. V přímém směru to jede jak raketa, ale v utažených zatáčkách jsou neobratná. Kluci ze "Spešlu" mi doporučili tuhé ráfky od firmy Spank. Konkrétně model 359. V kombinaci s osvědčenými náboji DT Swis 350 a dráty o průměru 2 mm jde o velmi odolné spojení.


Náboje DT Swis 350

Druhé na řadu přišly gripy. Originální Deity jsem sundal a pořídil Ergon GE Evo Factory. Sedí dobře, mají dobrý grip a přenášejí dostatek informací od předního kola. Dřív jsem vozil ESI Extra Chunky, ale pořád jsem je musel měnit. Blbě se na ně podíváte a už jsou odrbané :-)


kokpit

Dlouho jsem vozil Specialized Butcher Grid. Loni jsem se rozhodl pro změnu a vyzkoušel jsem americkou značku MAXXIS. Musím říct, že to byla dobrá volba. Obuto mám legendární Minion DHF a DHR II 27,5 x 2.8. Myslím, že tyhle pláště není potřeba dál představovat. Přilnavost a skvělá trakce za každých podmínek.


Galfer disk 223 mm

A nejdůležitější byl upgrade brzd. "Sram řadí, ale nebrzdí" se prý říkává. No Turbo Levo je osazeno "čtyřpístky" Sram Code RS. Nebrzdí špatně, ale mohou brzdit líp. Nejprve jsem zvažoval vyměnit celý systém za Shimano Saint, ale nakonec padla volba jinam. Brzdy jsme vytunil o plovoucí kotouče Galfer 203 mm a fialové (e-bikové) destičky od stejnojmenného výrobce. Musím říct, že to na mě udělalo dojem. Nárůst brzdné síly tak 30%. Snížení hluku a žádné přehřívání. Paráda. Nakonec jsem sáhl ještě po jedné změně.

Letos Galfer představil kotouče 223mm. No nutně jsme je musel mít :-) Nakonec jsem se však rozhodl pro kombinaci přední 203mm a zadní 223. Zadní brzda je teď řádně jedovatá :-)

Jediný problém 223mm kotoučů je překvapivě jejich velikost :-). Nejen že jsou velké, ale navíc mají i sílu 2 mm oproti 1,8 mm. Tahle kombinace způsobuje, že jsou fakt trochu hlučnější. Když jsem měl nainstalované obě dvě stě dvacet trojky, tak to bylo jak když padá bedna s nářadím ze schodů. To prostě nedávám :-) Kombinace je teda kompromis tiché přední a občas slyšitelné zadní.





Sedlo vozím Specialized Power Arc Pro Elaston. Nedám na něj dopustit. Vydržím díky němu delší vyjížďky.


Displej TCU ukazuje přes 40% baterie a druhý stupeň přípomoci TRAIL

A to je vše :-) Jinak je kolo v naprosté sérii. A jsem nadšený. Každou vyjížďku či trail si opravdu užívám :-)


 

Budu rád když se podělíte o vaše zkušenosti s vaším e-bikem :-)

Napište nám vaše zkušenosti na electricbikers.cz@gmail.com




Turbo Levo v malé letní fotogalerii:

Tovární specifikace kola:

  • RÁM FACT 9m Carbon w/ M5 alloy rear triangle, 29 Trail Geometry, Integrated down tube battery, enclosed internal cable, dropper post routing, 148mm spacing, fully sealed cartridge bearings, 150mm of travel

  • VIDLICE Fox Float 36 Performance Elite, Grip2 damper, 160mm, 51mm rake, HSC, LSC, HSR, LSR, Kabolt axle

  • ZADNÍ TLUMIČ Fox Float DPS Performance Elite, 3- position adjustment, 52.5x210mm, Rx Trail Tune

  • PŘEDNÍ NÁBOJ Roval, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 28h

  • ZADNÍ NÁBOJ Roval DT Swiss 360, 3-pawl design, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing, 28h

  • VÝPLET DT Swiss Competition Race

  • RÁFKY Roval Traverse 29 Alloy, 30mm inner width, hand-built, 2Bliss Ready

  • DUŠE Standard, Presta valve

  • PŘEDNÍ PLÁŠŤ Butcher, GRID TRAIL casing, GRIPTON® compound, 2Bliss Ready, 29x2.6"

  • ZADNÍ PLÁŠŤ Eliminator, GRID TRAIL casing, GRIPTON® compound, 2Bliss Ready, 29x2.3"

  • KLIKY Praxis forged M30, custom offset

  • PŘEVODNÍKY SRAM X-Sync Eagle, 104BCD, 32T,steel

  • ŘAZENÍ SRAM XO1 Eagle trigger, 12-speed, single click

  • PŘEHAZOVAČKA Sram X01 Eagle, 12-speed

  • KAZETA Sram XG-1275, 12-speed, 10-52t

  • ŘETĚZ SRAM GX Eagle, 12-speed

  • PŘEDNÍ BRZDA SRAM Code RS, 4-piston caliper, hydraulic disc, S/M: 200mm, L/XL: 220mm

  • ZADNÍ BRZDA SRAM Code RS, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm

  • ŘÍDÍTKA Specialized Trail, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 30mm rise, 780mm, 35mm clamp

  • GRIPY Deity, Knuckleduster, Black

  • PŘEDSTAVEC Alloy Trail Stem, 35mm bar bore

  • SEDLO Bridge Comp, Hollow Cr-mo rails, 155/143mm

  • SEDLOVKA X-Fusion Manic, infinite adjustable, two-bolt head, bottom mount cable routing, remote SRL LE lever, 34.9mm, S: 125mm, M/L: 150mm, XL: 170mm

  • OBJÍMKA Specialized bolt-type, alloy, 38.6mm

  • MOTOR Specialized 2.1, custom Rx Trail-tuned motor, 250W nominal

  • DÁLKOVÉ OVLÁDÁNÍ Specialized TCU, 10-LED State of charge, 3-LED Ride Mode display, ANT+/Bluetooth®

  • BATERIE Specialized M2-700, integrated battery w/rock guard, 700Wh

  • NABÍJEČKA Custom charger, 42V4A w/ Rosenberger plug

  • KABELÁŽ Custom Specialized harness




留言


bottom of page