top of page
  • luhal

Recenze Giant Reign E+1 PRO

Jak tak běžel čas, přibývaly kilometry na trailech, v lesích tuzemských i italských a já začínal mít zálusk na nový ebike. Po motoru Bosch mne začala lákat Yamaha PW-X. Kamarád ji má, nechová se k ní vůbec hezky a přesto mu víc jak rok šlape jako hodinky. Měl jsem celkem jasnou představu o komponentech, zdvihu, brzdách a věděl jsem, že chci jen a pouze Shimano komponenty. Jediné co bylo velkou neznámou, byla značka. Po pár dnech pátrání jsem zakotvil u Giant Reign E+1 Pro modelový rok 2020. Papírově byl OK – foxy vpředu, vzadu, brzdy a hazka Shimano XT, obě kola 27,5“ plus (Sláva! Na mix 29“/27,5“ u KTM jsem si pořádně nikdy nezvykl). Cena byla kamarádská a barevné provedení senzační. U Giantu ho nazývají celkem výstižně Electric Red :-)

Takže tady je



K dnešnímu dni jsme spolu nalítali nějakých 250km a řekl bych, že o něm už vím trochu víc, než říkají reklamní prospekty. Pojďme se tedy podívat co všechno nám Giant Reign E+1 Pro nabízí:


Kola – jak jsem říkal, jde o rozměr 27,5“ pluska což je pro mne to pravé ořechové. Na trailech jsem vždycky bojoval s pomalými technickými sjezdy a tenhle rozměr mi to teď opravdu hodně usnadňuje. Původně byly obuty do Maxxis Minion DHF a DHR obojí v šířce 2,6“ ale dozadu šla okamžitě Schwalbe Noby Nic 2,8“ tak, jak jsem zvyklý. Ráfky jsou základní, náboje, výplet vše z dílny Giant. Boostované osy: přední 110x15, zadní 148x12. Kola jsou teď nejbližším adeptem na výměnu za DT SWISS nebo Spank. Zatím praskl 1 drát na zadním kole (běžná jízda na trailu), což je ale také jediná závada za celou tu dobu. Nicméně jiné ráfky a náby se mi prostě líbí víc. Zde jsou dráty zeslabované 2-1,8-2 a působí trochu subtilně, tak i proto bude ta změna. Chci tam mít pořádný klacky :-) Edit: a je to tam :-) Ráfky DT Swiss H612 hybrid, šířka 35mm, tedy o 5mm víc než originál, náby DT Swiss 350, 28 děr, straightpull. Po prvních 40km v terénu musím říct, že jsou hodně dobré, tuhé a mám pocit lepšího kontaktu s trailem.



Vidlice – Fox 36 Float Performance EVOL, patrona Grip. Zdvih 170mm. Máme tu čest se základní vidlicí s možností nastavení komprese ve 3 krocích – otevřeno/něco mezi/uzavřeno a regulací odskoku. Optimalizovaná pro e-bike (ale co se pod tím skrývá, jsem se nikde nedočetl – asi jen ta nálepka J ) Od výrobce je dodávána s jedním tokenem, což je překvapivé neboť Fox na svých stránkách tvrdí, že v tomto zdvihu žádný token nedodává. Vidle je docela slušná a v porovnání s RS Yari RC trochu žehlivější. To pravé rošambo nastává, jakmile se začne ladit s tokeny. Aktuálně mám nasazené 4 a čekají mne ještě testovací jízdy, po kterých se rozhodnu, jestli zůstanou nakonec 3 nebo 4. Pak teprve budu moci zodpovědně říct o kolik je lepší než RS. EDIT 7.10.2020 - je lepší! Po celodenním ježdění na Trutnov Trails ponechávám 4 tokeny a tlak o trochu nižší než je tabulkový. Vidle je krásně měkká na začátku a na konci zdvihu pak řádně tuhá. Přesně jak jsem si přál. Každé ladění holt znamená jezdit, štelovat, foukat, upouštět, jezdit, štelovat..... ale stojí to za to. Za hodinu je vyladěno.

Pokud jde o montáž tokenů, tak ve srovnání s vidlicemi Rock Shox tady Fox zaspal dobu. Vzduchový ventil se povoluje pomocí ořechu 32 a člověk musí dávat hodně bacha, aby matici neodřel. Ořech musí mít absolutně ploché dno jinak ožvejkáš matici, která je vysoká jen asi 2mm. A to fakt nechceš. Já to pořešil nákupem běžného ořechu za 150,- a soustružník mi ho stočil pěkně na plocho. Origo Fox ořech je myslím někde okolo 600,-


Také tokeny jsou nacvakávací a dost blbě se zase vycvakávají. Rock Shox se naproti tomu povoluje vnitřním tisícihranem, který navíc není pohledový, takže není nutné kolem toho chodit po špičkách a tokeny má jednoduše šroubovací. Nicméně celá tahle operace není na denním pořádku a dá se to zvládnout během chvilky.


Tlumič – Fox Performance Float X2 EVOL, 160mm zdvih. 2 polohy, nastavení pomalé komprese a odskoku. Nafoukáno mám podle tabulky, nastaveno taky a jeho projev je prostě pecka, bomba, skvělej. Tohle se klukům od Foxe opravdu hodně povedlo! V kombinaci se systémem Maestro se jedná o vynikající prvek. Při šlapání do kopce se tlumič opravdu nehoupe, chová se jako uzamčený a při sjezdu na trailu podává naprosto jasné informace o kontaktu zadního kola s podkladem. Jedno na čem se jede, na tenhle tlumič je 100% spolehnutí. Spíš z plezíru než nutnosti ho ještě poladím tokenem ale to bude už fakt hračičkování. K tlumičům EVOL zatím jen poznámka, že vypouštění a nahuštění musí probíhat pomalu a po každých +- 50 Psi propružit tlumič aby se vyrovnaly tlaky v obou komorách.


Je krásnej…


Update 17.11.2020 - pořád mi vrtalo hlavou kudy zmizí voda a bahno, které se na trailu zákonitě dostanou do prostoru spodní nohy? Při důkladném čištění jsem odhalil "odvodňovací kanál". Čas od času ho nezaškodí vyčistit. Třeba inbusem...



Motor – není úplně pravověrná Yamaha, ale Giant si nechává u Yamahy vyrábět svou variantu s názvem SyncDrive Pro. Pro model 2020 se jedná v podstatě o Yamahu PW-X2, která je (na rozdíl od Yamahy) doplněna dalšími dvěma senzory. Zatím jsem se nedočetl co všechno senzory sledují ale počítám, že to bude kadence, rychlost, tlak na pedál, sklon kola a …nevím :-) Faktem je, že při zapnutém motoru vyvolává každý dotek pedálu reakci úměrnou nastavené přípomoci. Prostě je jako živej. Ale poškrábaná lýtka od platforem každého brzy naučí opatrnosti :-) Bajk je osazen nejsilnějším motorem verze Pro disponujícím 250W / 80Nm. Přípomoc má celkem 6 stupňů (z toho jeden automat) a síla přípomoci jednotlivých stupňů se nechá nastavit v mobilní aplikaci. Přepínání během jízdy pak probíhá pomocí jednoduchého ovladače, o tom se zmíním dál. Motor vysílá BT a ANT+ a tak je možné načítat data nejen do mobilu ale i do kompatibilních zařízení. Já třeba používám Garmin Edge 830.

Ve srovnání se motorem Bosch Performance Line CX2 na kterém jsem jezdil předtím, tu je znatelný rozdíl v chování. Zatímco Bosch v režimu Turbo pomáhá neustále, Giant prostě vždy sám rozhoduje zda je pomoc zapotřebí či nikoliv (od toho tam má mrtě těch senzorů). Reálně mám tedy se stejnou baterií 500Wh na Giantu o něco delší dojezd, protože motor se někdy nezapíná. Poznat to je ale jen podle zvuku jinak si ničeho nevšimneš. Motor sice nepatří mezi nejtišší, na druhou stranu, zrovna tenhle parametr mne nikdy netrápil.

A pak je tu ještě jeden rozdíl – mám dojem, že při povolení tlaku na pedál Giant vypíná přípomoc o něco dřív než Bosch. Je to jen o zvyku, za týden to člověku ani nepřijde, ale prvních pár dní se starými návyky bylo trochu rozpačitých.

Ale abych jen nechválil – jedno minus tu je. Ne však přímo vinou motoru jako spíš jeho způsobem uchycení. Při pohledu na bajk je vidět, že spodní část motoru tvoří takové „bříško“, které je umístěno PŘED osou hřídele klik. Toto bříško a jeho umístění má za následek škrtání motorem o hrany dropů…pro představu něco jako když chci projet kolmo škarpu u silnice. Není to nic dramatického, na trailech se s tím člověk prakticky nepotká ale na ilegalu už může. Nicméně kluci z Taiwanu o tom zřejmě vědí a tak motor vybavili dvojitou plastovou ochranou a teprve pod ní jsou kabely a samotné tělo motoru.

Břísko hýr


Baterie a nabíječka – mám variantu 500Wh, ale dnes už se nabízí kompatibilní s 625Wh. Nabíječka je 6A. U baterky bych zmínil dva klady a dva zápory. U nabíječky je to 1:1.

Kladně hodnotím krytí baterie. Je vidět, že lakovaný plast přechází v mohutný černý plastovo-gumový kryt


zasahující až na motor. Konec té gumové plácačky je vybaven magnetem, takže když se přisaje na kovový „zámek“, nikde nic neplandá. Dalším kladem je to, že baterie se v rámu uzamkne klíčem Torx 25. Tedy už žádné zámky a hledání zapomenutého klíčku od baterky :-)

Uzamykací mechanismus vypadá takto a drží jak .....no prostě drží dobře :-)

Záporně musím hodnotit váhu baterky více než 4,5kg. (Bosch 3kg, Shimano 2,6kg). Někde jsem se dočetl, že Giant má v baterkách speciální voštiny zabraňující případnému požáru, hmotnost s tím bude souviset.

A poslední záporná věc je, že baterie samotná má jiný konektor než je použitý při nabíjení baterie v bajku. Když nesu vyndanou baterku samostatně nabíjet, vypadá to, že stěhuju elektrárnu – nabíječka, kabely, redukce…:-)

Drobná zrada na mne pak ještě počíhala u nabíjení v autě 220V, Škodovka má max příkon 150W a to už tuhle nabíječku bohužel neutáhne (Bosch 4A byla v pohodě).

Naopak parádní fičurka je, že nabíječka umí baterii dobít do storage modu na 60%. Zapojíš, zmačkneš tlačítko a o nic dalšího se nestaráš, po dosažení 60% se nabíjení ukončí.

Je třeba zmínit, že na rámu je pak ještě provedena příprava na uchycení dojezdové baterky 250Wh ale tu zatím nepotřebuju.


Brzdy – Shimano XT, kotouče 203mm vpředu i vzadu. Bohužel sériově dodáváno s kotouči SLX a metalickými deskami Shimano N04C. Při brzdění to byl tedy řev, že se budily děti až v údolí a brzdný účinek také nic moc. Nahradily je obratem kotouče Shimano IceTech SM-RT86 a organické desky N03A. Teď už je to pořádná kotva a zároveň ticho, že slyšíš pšoukat myši u cesty. Mile mne překvapilo, že destičky jsou rozměrově kompatibilní s destičkami, které jsem měl na Shimano Zee. Ještě jsem je nevyzkoušel, ale namontované jen tak na sladko tam pasovaly dobře.

Brzdy jsou v kombinaci s řazením I Spec EV, šetří to místo na řídítkách. Páčky jsou pro 1 prst a víc ani není třeba, jak jsem psal, brzdí jako ďas. Nastavení kokpitu jsem věnoval řádnou péči a čas, což ostatně doporučuji každému. Je dramatický rozdíl když při sjezdu pohodlně obsluhuješ brzdu nebo když u toho ještě musíš kroutit zápěstím.


Kokpit a další – na řídítka v šířce 800mm jsem si chvíli zvykal ale dnes už bych nechtěl jinak. Jistý úchop, krátký představec, pohoda. Parametry řídítek: backsweep 9, upsweet 5, rise 20, clamp 35. Dodávané gripy byly slušné ale vyměnil jsem za Ergon GA3 na které jsem zvyklý. Celý kokpit je minimalistický, stupeň přípomoci motoru a stav baterie jsou standardně signalizovány diodami na pěkném gumovém spínači s označením RideControl One. Tlačítka mají patřičnou odezvu, diody svítí řekl bych tak akorát. Odstupňování přípomoci je už od výrobce dobře nastavené a každý stupeň je zřetelně cítit ve větší/nižší přípomoci. Automat moc nepoužívám, prý žere baterku víc než ruční řazení říkali v obchodě. Na Bosch jsem často jezdil režim turbo, tady vystačím bohatě s 3. nebo 4. asistencí (asi dobrej oddíl :-) )

Kdo chce, přihodí si na řídítka nějaký ten BT displej nebo navigaci. V začátcích svého ebajkování jsem měl rád větší displeje ale postupem času zjistíš, že to nejdůležitější stejně cítíš v pedálech a zbytek stačí přečíst z telefonu/hodinek atd. někde při zastávce.



Sedlovka je samosebou teleskopická, držák na bidon se dá také použít ale lahev do něj musí být spíš dětská, je totiž na rámu umístěn poměrně vysoko.


Přehazovačka – Shimano XT 12sp Shadow s rozsahem 11-51. To je další majstrštyk od Shimana. Přecházel jsem z Shimano XT 11sp a moc jsem tomu nevěřil. Ale za těch 250km jsem na ní nemusel ani sáhnout, řadí naprosto skvěle (i když ji mám stále uzamčenou) a v kombinaci s 80Nm motorem vyjedu fakt hustý kopce. Převodník má 36 zubů, vodítko MRP. Nestalo se mi, že by řetěz nějak spadl, namotal se nebo cokoliv jiného. Tady jednoznačně palec nahoru. EDIT 7.10.2020 - zažila 6 hodinovou průtrž mračen cestou do Livigna a zpět. Kolo bylo na nosiči celou dobu ostříkávané od zadních kol. Po návratu jsem za nějakou dobu zjistil, že stabilizátor řetězu začíná drhnou, po jeho rozebrání se na mne smála trošku orezlá brzda napínáku řetězu. Naštěstí jsem to odhalil včas, vyčistil promazal a fungujeme dál. Ale toto byla naprosto extrémní situace, spíš jsem se divil, že se přihodilo jen toto. Rozebral jsem pro jistotu i rolničky a jejich náplň v ložiscích byla netknutá.


Pocity - každé z těch kol co jsem sedlal bylo samozřejmě trochu jiné. Postupně jsem se s každým novým kolem přibližoval víc a víc endurové geometrii a tak tenhle model byl logickým vyústěním směru, kterým se ubírám. Pro mne je tenhle bajčík jednoznačně nejlépe manévrovatelný ze všech, se kterými jsem měl tu čest. Hodně tomu pomáhají kola 27,5"plus a široký rodl. Nevěřil bych, že těch pár cm navíc bude mít takový efekt (zde 800mmproti 740mm u KTM). Na reakce motoru jsem si zvykl hodně rychle. Novináři to obvykle nazývají "přirozený projev" a já pro to lepší slova teď nenajdu. Je to prostě přirozený projev :-)


Co se nikam nevešlo - na FB, zejména v anglicky mluvících zemích, se objevují stížnosti na komplikace s vlhkostí a následné poruchy v elektrice. První co bylo, že jsem koupil nanoprotech, rozpojil kabely pod motorem a nad baterií a všechno vykropil nanoprotechem. Pravda je, že nějaká zásadní povodeň (typu jako byla EBC3) ještě neproběhla ale nějakou tu kapku to už chytlo a všechno funguje jak má. Na delší cesty na nosiči za autem chráním motor neoprenovým obalem a rovněž tak otvor na baterii. Tu na cestu autem vždy sundávám.


Možná si říkáš, že asi nejsem moc spokojený – původní brzdy, ráfky, bříško motoru, váha baterky………. není to pravda. To vše jsou většinou věci, které jsem prostě vyměnil za lepší nebo za ty, na které jsem byl zvyklý. Geometrie kola, reakce motoru, chování na trailu, celkový pocit – to všechno převládá do plusu. Dokonce i na tom obyčejném sériovém sedle se mi sedí dobře (a to jsem dřív měnil všechna sedla za gelová). Kdybych se měl rozmýšlet, jestli znovu koupit ano/ne, jednoznačně říkám ano.

Giant by se měl navíc tento měsíc ještě pochlapit zcela novou aplikací, která by měla umět daleko víc než ta současná. Miliony jezdců Giantu jsou v napjatém očekávání a já s nimi :-)

edited: kluci na Taiwanu řeší nějaké ty chybky takže nová apka....no možná na vánoce? :-)






původní černočernou nálepku Fox nahradila červená.....

597 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page